Våra stugor och hus

Ski in, ski out
Bo mitt i skidbacken! Slipp bil till och från liftsystemet.  

Fjällstugor och hus
Fjällstugor-boende i fjällmiljö en bit bort från backen.

Offers

Deals
Erbjudanden och
sista minuten deals.

Reviews

Recensioner
Läs vad gäster
tycker om husen.


Björnrike


Visa på karta

Björnrike en härlig skidanläggning som du finner i sluttningarna av Gråhogna. Liftsystemet omfattar Gråhogna, Mellanbryggen och blästerfjället. Vill man åka på längden tar man fjällvägen upp till spårcentrat upp vid Gråhogna. Jag personligen har varit i Björnriket och fastnade för detta vackra landskap med sin storslagen utsikt.


Historik

Björnrike fjällhotell öppnade 21 december 1968. Linbanan (2-stols) med samma sträckning som nuvarande Björnliften invigdes samtidigt. Linbanan gick dock över sjön och hade sin start i det hus som nu kallas Björnidet. En släplift vid namn Björnrikeliften, med korta trä-ankare, och med en sträckning motsvarande nuvarande Hotelliften, byggdes också redan från början. Skidorten startades på initiativ av Edvin Kvarneland. De första backarna var Linbanebacken (nuvarande Långsvängen) samt Björnrikebacken (nuvarande Lillbacken). Uthuggningen under linbanan kallades Snobbrännan.
Svenska Fjäll AB tog över ägandet av liftar och hotell på 1970-talet. Även anläggningarna i Vemdalsskalet och Storhogna ägdes av detta bolag. På grund av snöbrist tog man 1975 beslutet att korta av linbanan till i nivå med starten av nuvarande Storslalombacken. Linbanekorgarna med röda plastsäten byttes ut mot korgar med rödmålade träsäten. En kort svart backe fanns som alternativ i Långsvängen och uthuggningen syns fortfarande. 1976 färdigställdes Fågelvägen på Nipan och bebyggelsen av detta område drog igång. Gråhognaliften byggdes 1977. Liften startade då strax ovanför hotellet. Björnrikeliften fick förkortas ett antal meter för att ge Gråhognaliften plats att passera. Backarna till Gråhognaliften hade från början namnen "Ingemars Headway", "Evertsbacken", och "Göstas krok" men bytte sedermera namn till Gråhognabacken, Nipbacken och Nipsvängen. Hotellets foajé bredvid poolen tjänade som allmän värmestuga. Området bredvid Gråhognaliften bebyggdes med andelshus. Vesseltrafik gick fram till denna tid mellan Vesselvägen och Varggransstugan.
Mittliften byggdes 1980 med de tillhörande backarna Mittbacken, Dalbacken samt även den svarta Teknikbacken från Gråhogna ned till Dalbacken. Invid Dalbackens övre del byggdes ett starthus för storslalom. Detta hus togs bort på 1990-talet. I Mittbacken byggdes ett starthus för parallellslalom. Teknikbacken pistades i allmänhet inte och bytte efter några år namn till Puckeln. Diket för bäcken vid Dalbacken var ofta svårforcerat. Man har sedan 1990-talet låtit Puckeln växa igen.
Snobbrännan breddades och bytte namn till Snobben. Fram till 1981 var det terrängåkning, alternativt pistmaskinsslinga, som gällde när man tog sig ner i översta biten av Snobben. SM-tävling i störtlopp kördes i Snobben 1983 via Kamelen och med målet på sjön. Inför detta evenemang hade man byggt tornet på Björnidet som tjänade som speakerbås. Starthuset låg i vad som nu är översta biten av Störtloppet. Kamelen (första avtagsvägen till Långsvängen efter "Skidväg till Björnvallen") räknas idag till Snobben.
Vemdalsfjäll tog över driften av liftar. I samband med att linbanan byttes ut till ankarklift 1985 anlades också den svarta Storslalombacken. Björnidet blev värmestuga. Knappliften Solliften på Nipbackens vänstra sida ersatte den gamla Barnliften som var en vajerlift. Längdåkningspåren stakades ut med start från Solliftens övre ände. Området i Björnvallen med Björnvallsliften och Bamseliften anlades 1988. Hotelliften (även kallad Lilliften) som då var en knapplift byttes ut till att bli nuvarande ankarlift. Delar av den gamla liften monterades istället upp som Bamse i Björnvallen. Vändhjulen i Bamse och tre av stolparna i Hotelliften återstår från 1968 års släplift. I anslutning till Björnvallsliften anlades backarna Övre och Nedre Störtloppet samt Björnstigen. I slutet av 1980-talet fanns framskridna planer på att anlägga en ny skidort, Fjällstaden Vinterland, i granndalen Skorvdalen med ett till Björnrike sammanfogat liftsystem. Projektet lades dock ned. Storslalombacken, Störtloppet och nedre delen av Långsvängen försågs med uttag för snökanoner.
Snowboard-åkningen slog igenom och Björnrike anlade en halfpipe i nedre Snobben. Halfpipen flyttades efter några år till Gråhogna. Funparken i Gråhogna brukar färdigställas årligen i januari.
År 1999 tog Sälenstjärnan, dvs nuvarande Skistar, över som ägare och liften Nalle tillkom. Björnliften förlängdes 2003 och går därigenom nu lika högt upp som den ursprungliga linbanan en gång gjorde. Snigeln byggdes 2005. Startpunkten till Gråhognaliften flyttades upp 2006. Solliften flyttades samtidigt så att dessa liftar nu går intill varandra. Namnen på liftar och backar förkortades och bokstavsbeteckningar på liftarna infördes. Till exempel blev Gråhognaliften "Gråhogna B" och Björnvallsliften "Björnvallen I". Snökanonsystemet byggdes ut till att även innefatta Björnstigen år 2007. Denna backe fick då också belysning för kvällsskidåkning. Man lät skidvägen från Björnidet till Björnvallen passera genom en vägtrumma under en ny vägförbindelse till Björnvallenområdet och den Nya Grizzlyexpress, 6-stolsslift som stod klar 2010.